Ticket

Een ticket laat ons toe in te schrijven voor een activiteit. Een activiteit waarvoor men kan inschrijven heeft minstens 1 ticket nodig. Een ticket opent een groep plaatsen die gereserveerd kunnen worden. Voor de meeste activiteiten geldt dat 1 ticket genoeg is.

Meerdere tickets kunnen nuttig zijn wanneer een activiteit bijvoorbeeld subactiviteiten heeft, of voor dezelfde activiteit die op verschillende ogenblikken doorgaat (bijvoorbeeld een infoavond die op 17/01, 18/01 en 19/01 doorgaat.) Via hetzelfde inschrijvingsformulier kan de inschrijver dan de juiste optie kiezen.

Een ticket heeft 1 of meer tarieven. Een tarief koppelt een prijs aan een ticket. Indien een ticket slechts 1 prijs heeft volstaat 1 tarief. Indien een ticket meerdere prijzen kan hebben (bijvoorbeeld voor bepaalde kortingen) dient een tarief per prijs te worden aangemaakt.

Een pakket van tarieven kan als een set worden bewaard en hergebruikt. Dit is handig als bepaalde tarieven vaak voorkomen.

Velden

  • activiteit: de activiteit waaronder dit ticket valt. Elke reservatie van dit ticket is een reservatie voor deze activiteit.

  • type: het type ticket. Gewoon of inschrijving.

  • label: de naam van het ticket

  • wachtlijst: indien ja kan dit ticket gereserveerd worden zelfs als het max aantal plaatsen volzet is. Reservaties zullen dan de status wachtlijst krijgen.

  • status na inschrijven: de status van de reservatie bij bestelling. Mogelijkheden zijn bevestigd of open. Dit heeft gevolgen voor de status van de bestelling, eventueel verstuurde e-mails en de verwachte betaling. Enkel bevestigde bestellingen worden afgerekend.

  • channels: de kanalen via dewelke dit ticket kan gereserveerd worden. Website is publiek via de website. Crm is ingelogd via het crm.

Volgende extra velden zijn beschikbaar voor inschrijvingen.

  • contact per ticket: bij een gewoon ticket is het contact dat gekoppeld wordt aan de reservatie de persoon die de bestelling plaats. Indien dit veld op ja staat worden er per reservatie aparte persoonsgegevens opgevraagd.

  • contactformulier: het formulier dat gebruikt word om de contactgegevens op te vragen. Indien leeg wordt het standaard formulier gebruikt wat de voor- en achternaam en een e-mail adres vraagt.

  • optievelden: de set van extra vragen die nog gesteld moeten worden per inschrijving.

  • e-mail:

    • bevestigd: de e-mail template die verstuurd moet worden bij een bestelde inschrijving die de status bevestigd krijgt.

    • nakijken: de e-mail template die verstuurd moet worden bij een bestelde inschrijving die de status open krijgt.

    • wachtlijst: de e-mail template die verstuurd moet worden bij een bestelde inschrijving die de status wachtlijst krijgt.

Tarieven

Een ticket kan slechts verkocht worden als er minstens 1 tarief aan gekoppeld is. Dit kan via het tabblad tarieven.

de knop laad tarief geeft ons de mogelijkheid een opgeslagen set van 1 of meerdere tarieven op te halen. De knop met 3 puntjes ernaast toont de knop opslaan tarief, deze geeft ons de mogelijkheid de huidig zichtbare tarieven van dit ticket op te slaan om later te kunnen hergebruiken.

De knop toevoegen tarief geeft ons een formulier om een nieuw tarief toe te voegen

tarief velden

  • label: de naam van het tarief. Deze is zichtbaar op de bestelling en het inschrijvingsformulier

  • opmerking: een vrije tekst

  • artikel: een financieel artikel. Een artikel is de link tussen de boekhouding en producten in Zamel. Op dit ogenblik worden artikels gebruikt om het btw tarief te koppelen. Dus per btw tarief moet er minstens 1 artikel zijn

  • type: het type tarief. Dit is louter een label om de verschillende tarieven bij onder te brengen. De belangrijkste functie hiervan is om de verschillende tarieven in rapporten te kunnen samenvoegen of sorteren.

  • prijs excl: is de prijs van dit tarief excl. btw.

  • channels: zijn net als bij het ticket zelf, de kanalen waarop dit tarief beschikbaar is.

Tot slot zijn er nog een aantal condities die per tarief toegekend kunnen worden.

  • max beschikbaar: het maximum aantal beschikbaar van dit tarief. Of het aantal keer dat dit tarief in zijn geheel kan gereserveerd worden voor het als uitverkocht staat gemarkeerd. Enkel indien een ticket wachtlijst ja heeft kan dit tarief wel nog worden gereserveerd, maar dan krijgt deze reservatie de status in wacht.

  • max per bestelling: het maximaal aantal dat in 1 bestelling van dit tarief kan gereserveerd worden.

  • relatieve periode beschikbaar: het aantal dagen voor de start van de activiteit dat dit tarief beschikbaar staat. Handig voor vroegboektarieven. Buiten deze periode is dit tarief niet zichtbaar op het inschrijvingsformulier.

  • absolute periode beschikbaar: de exacte periode dat dit tarief beschikbaar is.

  • met code

    • promocode: de promocode die moet worden ingegeven om van dit tarief gebruik te kunnen maken.

    • uitpas: een uitpasnummer wordt gevraagd bij het reserveren van dit tarief. Deze uitpas moet recht hebben op het kansentarief om geldig te zijn.

Last updated